אפריל 22, 2024
טיפים לשמירה על אוזניים בריאות

טיפים לשמירה על אוזניים בריאות

תודות לחוש השמיעה, אנו יכולים לתקשר עם הסביבה שלנו. כמו כן, תודות לצלילים, אנו יכולים לנווט את הדרך שלנו, להאזין למוסיקה, להימנע מסכנות ולדעת את כל מה שקורה סביבנו.
חוש השמיעה מבוסס על מכונה יעילה המורכבת מ-3 חלקים. לכל חלק יש תפקיד חשוב בשמיעה. החלקים הם: האוזן הפנימית, האוזן התיכונה והאוזן החיצונית.

בשנים האחרונות, ניתן לראות שיותר ויותר אנשים חווים ירידה בשמיעה. על מנת שתוכלו לשמור על האוזניים שלכם, אספנו לכם טיפים יעילים שאם תבחרו ליישם, הם שיגרמו להפחתה בסיכון שלכם לאובדן שמיעה.

הכתבה בשיתוף עם המרכז לרפואת האוזן.

טיפ מס' 1

הימנעות מרעש. מדובר על אחד הגורמים הבריאותיים המשמעותיים המוביל לירידה בשמיעה. למעשה, נזק בלתי הפיך לשמיעה יכול להיגרם ב-2 דרכים והן: חשיפה ממושכת לרמות רעש של 85-90 דציבל וחשיפה לרעש קיצוני כמו פיצוץ. במידה ונחשפתם לרמות רעש גבוהות, אז נמליץ לכם לקחת הפסקה גדולה של שקט וזאת על מנת שתוכלו לתת לאוזניים שלכם להתאושש מהרעש החזק.

טיפ מס' 2

במידה ואתם מודעים לכך שאתם הולכים להיחשף לרמות גבוהות של רעש, אז מומלץ מאוד שתשמשו באטמי אוזניים או אוזניות הגנה. לדוגמה, יש מקומות עבודה בהם העובדים נדרשים לעבוד בסביבה רועשת ועל כן על מנת להגן על אותם עובדים, החוק מחייב את המעסיק להחזיק ציוד הגנה מתאים גם לאוזניים.

טיפ מס' 3

אל תאזינו למוזיקה בעוצמה מוגברת. ההמלצה היא לשמוע מוזיקה באוזניות כאשר העוצמה היא 50 אחוזים (כלומר, לא מעל העוצמה הבינונית). במידה ותקפידו לשמור על העוצמה הזאת, הרי שתוכלו לשמור על האוזניים שלכם ובוודאי לא לסכן את השמיעה שלכם.

טיפ מס' 4

אם יוצא לכם ללכת להרבה הופעות ומסיבות או שאתם עובדים בסביבת עבודה רועשת, מומלץ שתקבעו תור לבדיקת שמיעה תקופתית. כך תוכלו לדעת האם יש ירידה בשמיעה ובמידה ונגרם נזק, עד כמה הוא משמעותי.

טיפ מס' 5

הימנעו משימוש בקיסמי אוזניים. הם עשויים לגרום לנזק ולהכניס את השעווה אל תוך האוזניים (במקום להוציא אותה). מה שמומלץ לעשות הוא לבקש מרופא המשפחה או רופא מומחה כמו רופא אף אוזן גרון, שיבדקו שתעלת האוזניים שלכם נקייה. במידה והיא לא נקייה, בקשו מהם להמליץ על דרכים יעילות ובטוחות לניקוי השעווה שהצטברה בתעלה.

נסיים עם כמה עובדות מרתקות על האוזניים שלנו

להלן העובדות:

-לאוזן יש 3 עצמות זעירות. מדובר על עצמות כל כך קטנות, שאחת מהן היא העצם הקטנה ביותר בגוף שלנו.

-האוזן אחראית לא רק על השמיעה שלנו אלא גם על שיווי המשקל.

-השעווה שמצטברת באוזן אחראית על שימון תעלת האוזן וכמו כן מונעת את כניסתם של הנוזלים והמים לתוכה. השעווה נפלטת מעצמה ועל כן אין צורך להשתמש במקלוני אוזניים על מנת להוציא אותה. אם בכל זאת אתם מרגישים שהצטברה לכם שעווה באוזניים, גשו לרופא אף אוזן גרון ובקשו שישאב אותה.

-האוזניים שלנו שומעות תמיד, גם בלילה. כאשר אנחנו ישנים, המוח שלנו מתעלם מגלי הקול שמגיעים לאוזניים ועל כן הוא לא מפענח אותם לצלילים.